donderdag 13 september 2012

Connected?! 10. Jij als oorzaak in plaats van als gevolg


Ken je dat? Dat je de dag inrolt en dat het opeens een paar uur later is zonder dat je er erg in had? Dat je een meeting hebt, en achteraf denkt ‘Waarom heb ik … niet gezegd? Dat je onbewust mee gaat met iets, zonder dat je er op dat moment erg in hebt.

Bij mij schuilt er dan een groot gevaar. Als ik niet af en toe bewust ben van mijzelf, pas op de plaats zet, ik me voornamelijk focus op de buitenwereld. Enkel de signalen daarvandaan oppik; ik word dan geleid door iets anders dan mijzelf. Ik re-ageer op anderen en handel daar naar. Ook prima, maar ik weet inmiddels dat ik dan iets unieks mis. Namelijk dat wat van mijzelf is. Mijn mening piept er echt nog wel eens tussendoor, maar mijn subtielere intuïtie/ ingevingen worden overschaduwd.
Dit gegeven 'oorzaak en gevolg' heb ik beter leren kennen door een leraar aan de Pulsar Academie, Jan de Dreu, een van de meest wijze mensen die ik ken. 

Re-actie: Leven als gevolg
Op het moment dat je je dag inrolt, zonder bewust te zijn van je eigen intenties, handel je al snel vanuit je automatische piloot en patronen. Je re-ageert. 
Alle (ook charmante) afweerreacties passeren de revue om niet de volle werkelijkheid te hoeven voelen. Het voltrekt zich volledig automatisch, het is onvrij, je bewust-zijn slaapt als het ware.  Een heel scala van patronen, reactiemechanismes, zoals ze ons ooit gediend hebben is in ons gegroeid als reactie op gebeurtenissen. Het gaat met je aan de haal. Vervlakking ontstaat. Je bent het gevolg van gebeurtenissen en andermans besluiten. 

Actie: Leven als oorzaak
Wij kunnen ons soms bewust zijn van ons eigen zelf, van onze ware aard. Als een soort helikopter hangen we boven de feitelijke situatie en kunnen we onszelf waarnemen vanuit een zuivere blik.
We hebben af en toe een gevoel en zelfs ‘weten’ van onze eigen toekomst.  Deze laag kenmerkt zich door vrijheid. Het is open. Hier ben je jezelf. Hier zit je creativiteit en inspiratie. Deze bewustzijnslaag biedt je ‘ingevingen’ (intuitie). Het is een IK die betekenis heeft voor zijn omgeving, die een medeschepper is. Het is het tegenovergestelde van de ego-ik. 
Van hieruit kun je zeggen “dit is wat ik wil”.  Hier bevindt zich je unieke talent. Hier ben je op zoek naar groei. Hier fungeer je als oorzaak. 

Is dat de kern van spiritualiteit?
Spiritualiteit....tja, toch altijd een moeilijk woord. En ik geloof dat het iets te maken heeft met leven vanuit oorzaak en gevolg. Spiritualiteit stamt af van Latijnse spiritus, dat verwijst naar datgene wat een systeem leven of vitaliteit geeft. Leven gaat over iets vitaals, iets tot stand brengen, veroorzaken. Je kent het wel misschien…dat je ‘spiritloos’ bent. Dan hebben de dingen allemaal toch iets minder ‘zin’. Hopelijk ken je ook de andere kant, dat je ‘geinspireerd of bevlogen bent’. Dat wat je doet, is dan zinvol.

Ok, ik als oorzaak…hoe dan?
In feite gaat mijn hele Connected?! Blog over ‘Hoe kan je je nu bewust zijn van je zelf, en niet meegenomen worden door de sleur van alledag?’ In deze eennalaatste connected?! Blog wil ik nog twee praktische oefeningen meegeven, die mij echt helpen om vaker een oorzaak in plaats van enkel een gevolg te zijn.

Intenties:
Met een intentie zet je vooraf actief een bedoeling over een activiteit heen. Je geeft het hierdoor eigenlijk vitaliteit, en daarmee ‘leven’. Jij geeft daarmee richting of functie, in plaats van dat de activiteit dat zelf doet, of andere mensen dat voor je doen.  

Oefening voorafgaand aan een (werk)meeting:
  • Neem een moment vooraf, waarin je even je in jezelf keert. Eigenlijk ben je dan even bewust van je zelf. Soms helpt het om je eigen voornaam een aantal keer in jezelf te noemen. Voelt vreemd, is wel effectief.
  •  Adem 3 keer rustig in en uit. Ben je gehaast? Vertraag je adem iets. Daarmee word jij direct ook rustiger.
  • Zie dan de meeting voor je in gedachten. Van hoe laat tot hoe laat? Met wie? Wat is het onderwerp?
  • Beantwoord voor jezelf dan de vraag: Welke intentie heb ik? of Wat vind ik nu echt belangrijk?
  • Laat dat dan 1 woord of korte zin zijn. Geen overvolle agenda, dan is er geen focus. 
  • Herinner je die intentie op het moment dat je de drempel van de ruimte instapt. Vertrouw er op dat dat je genoeg ‘stof’ geeft om dat te veroorzaken wat jij voor ogen had.
Latifa
De Latifa is een meer uitvoerige oefening, waar ik dankbaar voor ben dat ik hem ken. En eentje die ik de afgelopen jaren steeds meer ben gaan waarderen. Deze meditatie uit de soefie-tradititie doorloopt eigenlijk alle aspecten om van frictie/ongenoegen te komen tot een oprecht wilsbesluit. 
Je doorloopt stap voor stap 7 subtiele kwaliteiten: aanvaarden, verlangen, hopen, vertrouwen, loslaten, liefhebben en willen.  Deze meditatie is een weg om bewust contact te maken met wie je werkelijk bent en wat je ten diepste voelt en van daaruit een eerste stap te zetten. De antwoorden zijn echt subtiel en het vereist een goed luisteren. Door deze oefening steeds maar weer te doen, leren we zuiver te luisteren en dat brengt ons dan bij een wilsbesluit van binnen uit. 
Een dergelijke meditatie vergt meer dan een uitleg op internet. Ik wilde hem wel noemen, want wil je deze oefening een keer meemaken, neem dan contact op met mij of de Nieuwe Voorde (www.devoorde.nl).

En dan ter afsluiting een uitspraak van Tijn Touber:
Een leven zonder oorzaak, is een leven zonder gevolg.

Zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten